5 Prinsip Syariah Dalam Sains Teknologi Dan Kejuruteraan
Pendahuluan
Islam
adalah sebuah agama yang paling dinilai disisi Allah SWT. Nabi Muhammad saw
sebagai utusan Allah datang untuk menyempurnakan akhlak manusia. Dalam Islam
terdapat ajaran yang harus dipelajari dan difahamkan oleh pemeluk agama Islam
seperti haram, halal, mubah, subhat dan lain-lain.
Prinsip syariah merupakan jalan
arah sumber air atau memberi makna jalan yang lurus. Ianya juga adalah merujuk
kepada segala hukum yang disyariatkan oleh Allah SWT kepada umat manusia
melalui Rasulullah saw. Prinsip syariah terbahagi kepada 5 prinsip.
Pertama,
Rabbaniah iaitu ketuhanan yang merujuk kepada syariah Islam adalah dicipta dan
disusun oleh Allah SWT. Segala kandungannya meliputi aspek aqidah, ibadat dan
muamalat adalah sesuai dengan keperluan manusia. Kedua, Wasatiah iaitu
kesederhanaan dalam syariat adalah memberi makna segala hukum hakamnya adalah
bersifat sederhana. Tidak ekstrem kepada yang berlebihan atau berkurangan.
Ketiga, Tawazun iaitu keseimbangan dalam syariat bermaksud segala kandungannya
mengimbangi antara keperluan manusia di dunia dan di akhirat. Keempat, Mizan
iaitu kesetaraan dalam syariat terlihat dalam hukum hakam yang memberikan nilai
yang selayaknya bagi sesuatu perkara. Kelima, Tetap dan Anjal iaitu mutlak dan
murunah menurut syariat terlihat dalam aspek hukum hakamnya yang tetap untuk
semua zaman dan umat.
Kesimpulannya, prinsip syariah
saling berhubung kait dalam diri manusia sebagai khalifah Allah. Oleh itu,
prinsip ini juga dapat digunakan dalam kehidupan seharian dan dapat memudahkan
pengurusan dalam menjalankan sesuatu yang bermanfaat.
Definisi
Syariah
BAHASA
SYARAK: Jalan ke arah sumber air atau memberi makna jalan yang lurus.
ISTILAH:
Merujuk kepada segala hukum yang disyariatkan oleh Allah SWT kepada umat
manusia melalui Rasulullah saw.
o Dipanggil sumber air kerana syariat
diperlukan sebagai sumber kehidupan manusia.
o Air diperlukan untuk terus hidup begitu juga
syariat sangat diperlukan untuk menjadi nadi dalam hidup manusia.
o Manusia akan mati tanpa air, manusia akan
sesat tanpa syariat.
o Kewujudan syariat bukan menyusahkan tetapi
dipatuhi bagi kesempurnaan hidup di dunia dan akhirat.
Rabbaniah
(Ketuhanan)
Ø Prinsip ini menjelaskan syariah Islam adalah
dicipta dan disusun oleh Allah SWT.
Ø Alam yang terbentang luas ini mengandungi
segala khazanah di dalamnya boleh diterokai dengan mematuhi peraturan Allah SWT.
Ø Seluruh ciptaan alam adalah milik Allah SWT.
Kita sebagai khalifah yang tertakluk kepada peraturan alam milik-Nya. Setiap
kajian dan ciptaan hendaklah menjurus kepada pengabdian diri kepada Allah SWT
dan menginsafi keagungan-Nya.
Ø Inilah keyakinan yang perlu ada dalam diri
setiap umat Islam. Mempertikaikan sistem Islam bermakna kita meragui sistem
yang datang daripada Allah.
Ø Demikian juga dengan sistem ekonomi Islam. Ia
lahir melalui wahyu Allah iaitu Al-Quran
dan sunnah Nabi saw. Allah Yang Maha Mengetahui dan Maha Kaya dengan segala
kekuasaan, maka sebarang sistem yang datang daripada-Nya juga adalah yang
terbaik.
Ø Antara prinsip-prinsip ekonomi Islam ialah
rabbaniah. Ia bermaksud bahawa ekonomi Islam berkait rapat dengan ketuhanan
atau ilahiah bukan hanya berlandaskan kepentingan material.
Ø Segala kandungannya meliputi aspek aqidah,
ibadat dan muamalat adalah secocok dengan keperluan manusia.
Rabbaniah boleh difahami dalam dua
konteks kefahaman :
Ø Kefahaman yang pertama tentang prinsip
rabbaniah dalam sistem ekonomi Islam adalah keyakinan bahawa sistem ekonomi
Islam dalam segi dasarnya adalah unggul dan terbaik kerana ia datang daripada Allah dan Nabi Muhammad.
Ø Sebagai contoh, tidak semua umat Islam faham
apakah hikmah di sebalik pengharaman riba. Lebih-lebih lagi pada zaman yang
begitu mencabar ini. Riba seolah-olah menjadi kebiasaan dan rata-rata menganggapnya tidak mengapa bak kata peribahasa Melayu alah bisa tegal biasa.
Ø Namun, bagi orang yang beriman kepada Allah SWT
apabila Al-Quran dan hadis dengan jelas mengharamkan riba, mereka tidak akan
berlengah-lengah meninggalkan riba dan saki-bakinya tanpa sebarang keberatan.
Inilah bukti iman kita kepada Yang Maha Esa.
Firman Allah yang bermaksud: Maka
demi Tuhanmu (wahai Muhammad). Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka
menjadikan Engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka,
kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa
yang telah engkau hukumkan dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya.
(An-Nisa': 65)
Ø Kefahaman rabbaniah yang kedua pula adalah
segala aktiviti yang dijalankan untuk menggerakkan ekonomi bertujuan
mendapatkan keredaan Allah SWT. Mereka yang memahami konsep ini akan memastikan
segala pengurusan dan aktiviti ekonomi yang dijalankan tidak mengandungi
sebarang perkara yang haram kerana ia pasti dimurkai oleh Allah SWT.
Ø Orang yang memahami tujuan mereka menuju Allah
SWT akan menganggap bahawa kegiatan ekonomi yang dijalankan semuanya adalah
manifestasi kehambaan kepada Allah SWT.
Ø Kefahaman ini boleh diterapkan dalam diri jika
kita memahami bahawa setiap harta yang diperoleh sebenarnya adalah pinjaman
daripada Allah SWT. Maka sebagai peminjam kita perlu mematuhi segala terma dan
syarat yang ditetapkan oleh pemberi pinjaman.
Ø Sebab itulah, Allah SWT akan mempersoalkan
perolehan harta serta penggunaannya. Setiap nilaian harta akan diperincikan
oleh Allah SWT sebagai perhitungan di akhirat kelak.
Abu
Barzah R.A, meriwayatkan bahawa Nabi bersabda: "Tidak berganjak kedua kaki
seseorang hamba (di hadapan Allah) pada hari kiamat, sehingga terlebih dahulu
akan ditanya tentang hartanya, daripada mana ia memperolehnya dan untuk apa
dibelanjakannya."
(Riwayat Al-Tarmizi)
Wasatiah (Kesederhanaan)
ü Kesederhanaan dalam syariat adalah memberi makna segala hukum
hakamnya adalah bersifat sederhana. Tidak ekstrem kepada yang berlebihan atau
berkurangan.
ü Boleh berlaku perubahan dan penyesuaian tertentu pada pelaksanaan
hukum mengikut keperluan yang tertentu. Contohnya solat fardhu hendaklah
dilakukan secara berdiri. Diberikan kelonggaran untuk duduk bagi yang sakit.
ü Wasatiah juga memberi makna pertengahan antara dua perkara.
Mengambil tindakan antara dua kecenderungan. Contohnya antara kaya dan miskin.
Maka mengambil pendirian sederhana dalam mencari harta lebih diutamakan.
ü Apabila kita merujuk kepada Al-Quran, kita akan dapati Al-Quran
menyifatkan umat Islam sebagai umat yang sederhana atau mempunyai konsep
pertengahan dalam segala aspek kehidupan mereka.
Ini
dapat dilihat dalam Firman Allah SWT. yang bermaksud : “demikianlah pula kami
telah jadikan kamu umat yang adil (pertengahan) supaya kamu menjadi saksi
terhadap manusia……”
(Surah al-Baqarah: 143)
ü
Kesederhanaan yang diamalkan di dalam Islam adalah bermatlamat
untuk mencari kebenaran atau Al-Haq. Dalam menuju ke arah kebenaran pastinya
akal semata-mata tidak mampu untuk memimpin manusia mencapai kebenaran yang mutlak.
Roh kesederhanaan dalam Islam ditiup oleh Al-Quran yang merupakan wahyu Ilahi
untuk mengimbangi di antara kehendak manusia dan agama.
ü Apabila manusia tidak boleh melewati batas dalam urusan rohaniah
dan jasmaniah dan tidak berlebih-lebihan dalam urusan akhirat dan tidak
berlebihan dalam urusan dunia, maka jalan seperti itu akan membawa manusia
kepada “jalan tengah” di antara dua jalan yang bertentangan.
ü Islam melarang umatnya berlebih-lebihan dalam agama, membantah
ajaran-ajaran penyeksaan diri demi agama. Ini dibuktikan dengan kebenaran
memakan makanan yang lazat-lazat dan memakai perhiasan, asal tidak
berlebih-lebihan dan tidak bersikap sombong.
Ciri-ciri
kesederhanaan syariah Islam adalah seperti berikut:
i.
Keseimbangan
antara Nas Syarie dan realiti kehidupan.
Nas-nas
yang datang dari Al-Quran dan hadis yang sahih merupakan hukum yang pasti.
Hukumnya adalah pasti dalam soal yang diperkatakan oleh nas tersebut.
Sebahagian ulama Islam berpendapat bahawa ayat-ayat Al-Quran dan hadis Nabi
yang sahih tidak datang dalam bentuk pasti melainkan dalam soal-soal ibadah
tauhid sahaja. Manakala aspek lain seperti sosial, pemerintahan, perniagaan dan
hubungan antara manusia datang dalam bentuk zanni. Natijahnya bahawa Islam
dalam perundangan mengambil kira soal hubungan kehidupan manusia yang
berubah-ubah dengan tuntutan agama iaitu dengan mengimbangi antara nas dan
realiti kehidupan.
ii.
Perbezaan
antara ideal dan realiti
Islam
mengambil kira keadaan manusia dan kemampuan mereka sebelum sesuatu hukuman
dilaksanakan. Islam juga menggalakkan umatnya melakukan perkara-perkara yang
membawa mereka ke suatu tahap yang paling ideal, contohnya amalan sunat. Amalan
tersebut bukanlah suatu yang diwajibkan oleh Islam tetapi ia lebih bersifat
sukarela dari hamba yang mencari keredhaan tuhannya. Kesemua hukum taklif yang
diwajibkan oleh Islam terhadap umatnya adalah dalam lingkungan kemampuan dan
upaya manusia. Sebagai contoh dalam pemilikan harta, Islam mengiktiraf
pemilikan harta individu dan kekayaan kerana ianya adalah naluri manusia.
iii.
Keseimbangan
antara kehendak individu dan masyarakat
Dalam
persoalan hubungan kekeluargaan, segala hukum tanggungjawab yang dikenakan ke
atas semua ahli keluarga adalah untuk kepentingan bersama dan pembinaan sebuah
keluarga yang harmonis.
iv.
Keseimbangan
antara matlamat dan cara
Kesederhanaan
hubungan antara matlamat dan cara hanya terdapat dalam perundangan Islam
sahaja. Perundangan Islam mampu mencapai matlamat yang sempurna untuk
menggabungkan antara cara dan matlamat dengan pendekatannya yang tersendiri
iaitu melalui kaedah “Sadul zaraie”. Pendekatan ini tidak terdapat dalam
mana-mana perundangan sivil yang menilai matlamat suatu hukum itu terpisah dari
cara pelaksanaannya. Sedangkan Islam pula melihat kepada pendekatan “cara
berpandukan matlamat”
Tawazun
(Keseimbangan)
Persoalan-persoalan
yang tidak seimbang tersebut yakni sebagai berikut, dalam kehidupan terdapat
suatu kejadian di mana seseorang hanya mementingkan urusan dunianya sahaja atau
berprinsip hidupnya hanyalah untuk mencari kesenangan semata dan hal ini mewujudkan dalam aktiviti sehari-hari dan
dalam pergaulan, seperti merokok, minuman keras, berjudi, dadah dan semua
perbuatan maksiat atau walaupun tidak berbuat maksiat dia memenuhi keperluan
secara berlebihan, seperti makan dan tidur dengan berlebih-lebihan atau
bermalasan-malasan fenomena yang seperti ini merupakan suatu kecenderungan
terus-menerus terhadap perkara yang negatif. Kecenderungan yang terus-menerus
terhadap perkara positif, boleh diumpamakan sebagai berikut, seseorang yang
terus-menerus melakukan ibadah dengan cara mengurung diri, serta tidak mempedulikan
persekitaran sosial sekitar.
Walaupun
dimaksudkan sebagai suatu keseimbangan atau adil, hal itu bukan bererti harus
meletakkan kedudukan ditengah-tengah kerana realitinya suatu pertengahan belum
tentu menunjukkan suatu keseimbangan kerana bergantung bebanannya. Hal ini
mungkin lebih mudah difahami oleh seorang seni bina atau seorang jurutera
teknik atau contohnya dapat diambil sebagai berikut, seorang ibu mempunyai dua
orang anak, anak pertama sedang belajar di universiti, manakala yang lagi
seorang masih belajar di sekolah menengah, sudah semestinya ibu tersebut tidak
akan memberikan wang saku dengan jumlah yang sama kepada anak-anaknya, jika ibu
tersebut berpegang pada prinsip keadilan tentu ia akan memberikan wang dengan
dengan jumlah yang lebih kepada anaknya yang tua kerana anak ini memerlukan
keperluan yang lebih berbanding anaknya yang masih berada di peringkat sekolah
menengah.
Sikap
tawazun sangat diperlukan oleh kita sebagai orang Islam, tujuannya adalah agar
kita tidak melakukan sesuatu hal yang berlebihan dalam hal-hal yang lain atau
malah melupakannya, padahal hal yang dimaksudkan itu mempunyai hak yang harus
ditunaikan pada diri kita.
Rasulullah
saw memerintahkan kita untuk bersikap tawazun yang dapat diambil sebagai contoh
kisah para sahabat Rasulullah saw, yang kurang lebih seperti ini, ada tiga
orang sahabat Rasulullah saw yang datang kepada beliau dan mengutarakan
maksudnya masing-masing, orang yang pertama mengatakan bahawa dia tidak akan
berkahwin selama hidupnya, kemudian orang yang kedua mengatakan bahawa dia akan
berpuasa setiap hari dan terus-menerus seumur hidupnya dan yang terakhir
mengatakan bahawa ia akan solat tanpa henti-henti, Rasulullah saw menjawab,
kalian jangan seperti itu, masing-masing urusan ada haknya, urusan dunia haknya
sedangkan urusan akhirat ada juga haknya, jalankan hal itu dengan seimbang.
Allah
SWT menciptakan alam ini dengan keseimbangan dan memerintahkan kita untuk
menjaga keseimbangan itu seperti yang termaktub dalam surah Ar-Rahmaan: 7-9,
yang bermaksud:
"Dan
Allah telah meninggikan langit dan Dia meletakkan neraca (keadilan). Supaya
kamu jangan melampaui batas tentang neraca itu. Dan betulkanlah cara menimbang
itu dengan adil dan janganlah kamu mengurangi neraca itu."
Kemampuan
manusia untuk bertawazun disokong oleh fitrahnya, manusia diciptakan dengan
fitrahnya oleh Allah SWT, yang mana fitrahnya itu adalah hanif iaitu
kecenderungan untuk melakukan kebaikan dan mengakui ketauhidan, namun
keadaannya selepas lahir yang kadang-kadang diarahkan oleh kedua-dua orang
tuanya membuat anak tersebut menjadi nasrani, yahudi, majusi apabila orang
tuanya merupakan bukan Islam. Sebagaimana yang dinyatakan dalam surah Ar-Ruum:
30 yang bermaksud:
"Maka
hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah; (Tetaplah atas) fitrah
Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan
pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak
mengetahui "Serta hadis Rasulullah yang berbunyi:" Setiap bayi
dilahirkan daIam keadaan fitrah (Islam) orang tuanya yang menjadikan ia sebagai
Yahudi, Nasrani atau Majusi (Mutafaq Alaih) ".
Dalam
menjalankan fitrah tersebut, manusia diberikan oleh Allah SWT tiga keupayaan
kepada manusia iaitu:
§ Jasmani
Setiap
manusia menyedari akan hal ini, masing-masing mengetahui cara-cara memenuhi
keperluannya, diantaranya dengan makan, minum, rehat, pakaian, tempat tinggal.
Dalam hal ini Rasulullah saw memberikan garis panduan dan arahan yang berkaitan
dengan cara-cara memenuhi keperluan tersebut, seperti dalam hal makan dan
minum, Rasulullah saw mengatakan sebagai berikut "makanlah sebelum lapar
dan berhentilah sebelum kenyang". Secara logik hadis ini boleh diterima
bahawa jika diibaratkan suatu sistem, bila sesuatu melampaui batasnya pasti
penggera akan berbunyi atau memberi amaran di saat waktu kritikal dan bahaya.
Sama ada penggera itu merupakan sesuatu perkara yang baik atau ditunggu-tunggu?
Tentu sahaja tidak, malah dapat memberi kesan yang tidak baik.
§ Akal
Hal
yang paling membezakan manusia dengan makhluk-makhluk ciptaan Allah SWT yang
lain dengan dianugerahkan akal, dengan akal ini manusia seharusnya mampu
menilai benda baik dan buruk supaya tidak terjerumus ke dalam jurang maksiat,
apabila manusia mampu menggunakan akalnya dengan sebaik-baiknya dan
terus-menerus mencari kebenaran, maka darjatnya boleh melebihi para malaikat
dan apabila manusia tidak menggunakan akal dan senang jatuh ke dalam
kemerosotan moral dan sebagainya maka darjatnya menyamai haiwan bahkan lebih
rendah lagi. Jadi bagaimana cara memenuhi keperluan dari potensi ini?
Jawapannya ialah sentiasa belajar dan menuntut ilmu apa sahaja ilmunya tentu
saja ilmu yang positif baik itu berkaitan dengan dunia walaupun dengan akhirat,
yang penting dilakukan kerana Lillahi Ta'ala.
§ Jiwa
Tidak
semua orang menyedari sepenuhnya akan keupayaan ini, apabila seseorang merasa
gelisah atau tidak tenteram, ia merupakan salah satu petanda akan kekurangan roh,
namun banyak di antara orang yang tidak faham akan hal ini untuk
melampiaskannya kepada hal-hal yang negatif terutama generasi muda sekarang
yakni minum minuman keras, dadah, seks bebas mencuri bahkan bunuh diri, seperti
yang sering kita lihat pada infotaimen-infotaimen selebriti yang begitu
digembar-gemburkan, sebagai akibat dari kekurangan akan roh maka cacat moral
akan terjadi pada yang bersangkutan sehingga ia tidak akan merasakan perasaan
bersalah sesudah melakukan perbuatan-perbuatan dosa tersebut. Agama Islam
sangat memperhatikan dengan hal ini, yakni bagaimana caranya untuk memenuhi
keperluan rohani, iaitu dengan rajin dalam beribadah terutama yang wajib
(rukun), lalu dilanjutkan dengan sunah seperti memperbanyak membaca Al-Qur'an,
berzikir, bermuhasabah, dan sebagainya.
Sebahagian manusia ingin mempunyai
keseimbangan (tawazun) antara pekerjaan dengan waktu dalam kehidupan
sehari-hari, kerana begitu banyak pekerjaan atau kewajipan daripada waktu yang
tersedia. Sehingga manusia dituntut untuk tawazun menyelesaikan pekerjaan
dengan masa yang terhad. Kerana pada kenyataannya, masih terdapat sebahagian
manusia yang belum dapat mengimbangi pekerjaan yang menyebabkan kelewatan
kerja, kelalaian, dan kemalasan.
Di
sini, saya ingin berkongsi strategi agar kita mampu membina sebuah keseimbangan
dengan masa yang terhad.
Pertama, tetapkan niat. Ketika kita bekerja atau melaksanakan
kewajipan niatkanlah hanya mengharap keredhaan illahi, agar pekerjaan tersebut
bernilai ibadah (ukhrawi) di hadapan Illahi bukan sekadar tuntutan duniawi
.
Sebagaimana
sabda nabi: "Sesungguhnya setiap perbuatan tergantung niatnya. Dan
sesungguhnya setiap orang (akan dibalas) berdasarkan apa yang dia niatkan.
Siapa yang hijrahnya kerana (ingin mendapatkan keredhaan) Allah dan Rasul-Nya,
maka hijrahnya kepada (keredhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya
kerana menginginkan kehidupan yang layak di dunia atau kerana wanita yang ingin
dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana) yang dia niatkan."
Kedua, plotkan agenda, bekerja mengikut kemampuan.
Kedua, plotkan agenda, bekerja mengikut kemampuan.
Dalam
firman-Nya disebutkan: "Allah tidak akan membebani manusia kecuali sesuai
kemampuannya."
Kemampuan
di sini harus diharungi dengan ikhitiar yang maksimum untuk menyelesaikan suatu
pekerjaan. Dalam sabda nabi disebutkan: "laksanakan ibadah sesuai kemampuan,
jangan membiasakan ibadah lalu kamu kerjakan." (Muttafaqun Alaihi).
Ketiga, laksanakan apa yang sudah dirancangkan.
Dalam
firman-Nya Allah menyebutkan di dalam surat As-Saff ayat 2-3: "Wahai
orang-orang beriman! Kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu
kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan apa-apa
yang tidak kamu kerjakan."
Semoga
kita bukan termasuk senarai orang-orang yang sangat dibenci Allah sebagaimana
yang telah disebutkan dalam firman-Nya.
Keempat, berterusan dalam beramal.
Sabda
nabi menyebut: "amal kebaikan yang disukai Allah ialah yang langgang
meskipun sedikit." (HR.Bukhari)
Kelima, intropeksi diri.
"Sesungguhnya Allah
merentangkan tangan-Nya pada malam hari memberi kesempatan taubat bagi tingkah
laku kesalahan pada siang hari. Dan merentangkan tangan-Nya pada siang hari
memberi kesempatan taubat bagi pelaku kesalahan pada malam hari sampai kelak
matahari terbit dari barat (kiamat)."
(Bukhori)
Merupakan kaedah manusia diukur dari perbuatan baik dan mungkarnya.
Dalam sebuah sistem kejuruteraan , prinsip mizan membawa maksud
bahawa tiap-tiap sesuatu itu berada di dalam kedudukan yang betul di dalam
sistem keseimbangan yang diperlukan untuk mengekalkan di dalam kedudukan
tersebut.
Contoh:
Dalam
kejuruteraan kimia prinsip mizan digunakan untuk memahami bahan dan aliran
tenaga.
Begitu
juga dalam kejuruteraan awam dan mekanik, tindakan daya dan momen menggunakan prinsip yang sama
Sementara
dalam kejuruteraan elektrik prin kesetaraan digunakan pada cas elektrik.
Dari segi sumbangan cerdik pandai slam kepada perkembangan
teknologi dan kejuruteraan, sejarah telah membuktikan sumbangan yang besar
telah mereka curahkan dan kesannya masih lagi dirasai hingga ke hari ini.
Contoh:
Ø Kejuruteraan mekanikal yang utama dalam teknologi Islam ialah alat
mengangkut air untuk kegunaan bagi tujuan pengairan, perumahan, industry dan
lain-lain.
Ø Mesin mengangkut air yang pertama digunakan di Mesir dan Syiria dan
dipanggil Shaduf. Alat ini mudah dan murah dan masih digunakan hingga ke hari
ini di Mesir.
Ø Dua lagi jenis mengangkut air dinamakan saqiya dan nau’ra saqiya
digerakkan oleh tenaga binatang ternakan, manakala nau’ra digerakkan oleh kuasa
air.
Sementara
taqi al din pula dalam kitabnya menerangkan alat mengepam air dengan
menggunakan roda berskoop yang menakjubkan alat ini ialah kemampuan juruteranya
mencipta silinder piston yang dapat mengepam air ke atas silinder piston untuk
menghasilkan satu paduan daya tolakan mengepam air ke atas.
Tetap
dan Anjal (Mutlak dan Murunah)
“dan
kami tidak mengetuskan seorang rasul pun sebelum kamu, melainkan kami wahyukan
kepadanya; ”bahawasanya tidak ada tuhan (yang berhak) melainkan aku, maka
sembahlah olehmu sekalian akan aku”
(surah Al-Anbiya’[21]:25)
Sedangkan hal-hal lain termasuk isu feqah, isu politik, isu semasa
da sebagainya, berubah-rubah sesuai dengan perkembangan zaman. Sifat anjal yang
menjamin kerelevanan Islam hingga akhir zaman firman Allah. “Untuk
tiap-tiap umat di antara kamu, kami berikan syariat(aturan) dan minhaj(jalan
yang terang)”
(surah Al-Ma’idah[5]:48)
Jika Islam tidak ada sifat anjal ini, ia tidak akan “menikmati”
tiupan angin, yang menjadikan angin kemudiannya “merajuk” dengan dirinya dengan
berkembangnya zaman, berkembangnya sains dan teknologi, Islam tidak akan
menjadi relevan, bahkan akan menjadi musuh sains seperti yang terjadi dengan
gereja, andainya Islam tidak punya sifat anjal ini. maka di dalam ilmu syariah,
kita pelajari ilmu maqasid syariah(tujuan adanya hukum-hukum syarak), kerana
Islam hadir untuk memberikan kesejahteraan buat manusia bukan menyusahkannya.
Penghargaan
Bersyukur kepada Allah SWT dan
Melalui peluang keemasan ini, kami ingin merakamkan jutaan terima kasih dan
setinggi-tinggi penghargaan kepada pensyarah bimbingan iaitu Ustaz Adnan B. Md
Noor kerana telah banyak memberikan kami tunjuk ajar sehingga kami Berjaya menyiapkan
tugasan ini dengan sempurna.
Selain itu, penghargaan dan terima
kasih ini juga kepada rakan-rakan kami yang turut membantu kami dalam
menyiapkan blog ini. Tidak lupa juga rakan sekumpulan yang bersama-sama
bertungkus lumus dan memberikan tenaga dan kerjasama yang secukupnya dalam
menyiapkan blog ini.
Blog ini juga telah menjadikan
salah satu daripada proses mengulang kaji bagi kami dan kami berharap
pencapaian kami dalam subjek ini bertambah baik. Semoga blog seperti ini akan terus
dijalankan untuk masa akan datang untuk memantapkan dan meningkatkan lagi
pengetahuan dalam diri para pelajar.
Akhir kata, sekali lagi ingin kami ucapkan
setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat
dalam menghasilkan blog ini. Kami juga menyusun sepuluh jari memohon kemaafan
seandainya terdapat sebarang kesalahan yang tidak sengaja di dalam blog ini
sekian terima kasih.
Penutup
Dengan lafaz Alhamdulillah kami
telah mengakhiri blog kami kali ini. Sebagai manusia biasa tentunya dalam
penulisan ini masih banyak hal-hal yang belum terpenuhi, baik dari segi bahasa,
penyusunan kalimat, dan hal yang lainnya. Namun demikian kami telah berupaya semaksimum
mungkin demi terselesainya blog ini dan agar mendapat hasil sebaik mungkin,
tetapi kemampuan yang kami miliki sangatlah terbatas. Oleh kerana itu, untuk
kesempurnaan kerja yang sederhana ini kami mengharapkan kritik dan saran yang
sifatnya membangun dari semua pihak demi kebersihan kerja di masa mendatang.
Selain itu, prinsip ini dapat
merujuk kepada segala hukum yang disyariatkan oleh Allah SWT kepada umat
manusia melalui Rasulullah saw. Prinsip syariah terbahagi kepada lima prinsip.
Rabbaniah, Wasatiah, Tawazun, Mizan dan Tetap dan Anjal. Prinsip ini dapat
membaiki diri kita dalam menjalani kehidupan sebagai manusia di muka bumi ini.
dapat mengajar tentang kepercayaan yang agung kepada yang Maha Esa iaitu Allah SWT,
mewujudkan sifat kesederhanaan dalam diri kita, keseimbangan dan kesetaraan
dalam diri dalam menjalankan sesuatu perkara dan mempercayai yang mutlak dan
murunah dalam memelihara kesucian prinsip syariat yang terdapat dalam sifat
kehidupan manusia yang sentiasa berubah.
Prinsip syariah saling berhubung kait
dalam diri manusia sebagai khalifah Allah SWT. Oleh itu, prinsip ini juga dapat
digunakan dalam kehidupan seharian dan dapat memudahkan pengurusan dalam
menjalankan sesuatu yang bermanfaat. Prinsip ini mengajar kita erti kehidupan
yang berpandukan Al-Quran dan al-hadis yang ditetapkan oleh Allah SWT.
Akhirnya, dalam pembelajaran kita dapat
memahami konsep prinsip syariah dengan lebih mudah difahami. Semoga Allah SWT
selalu memberkati pembelajaran kita dan dapat memberikan manfaat khususnya bagi
kami dan pada umumnya semua pihak yang berkenaan membaca blog ini. Semoga blog
seperti ini akan terus dijalankan untuk masa akan datang untuk memantapkan dan
meningkatkan lagi pengetahuan dalam diri para pelajar.
Rujukan
i.
Buku/majalah/artikel
Ustaz Muhammad Sabri Sahrir, Dr.Mohd
Pauzi bin Usop (2007) Syari’ah Sains Dan Teknologi. Kuala Lumpur: Penerbit
Al-Hidayah Publication.
Zulekha Yusoff, Asnak Hj Ali (2011)
Sains Dan Teknologi Dalam Tamadun Islam. Shah Alam: Card Information Sdn. Bhd.
Dr. Haron Din (1990) Manusia dan
Islam Kuala Lumpur; Dewan Bahasa dan Pustaka.
Muhammad Rasyid Ridha (1991) Wahyu
Ilahi Kepada Muhammad Kuala Lumpur; Dewan Bahasa dan Pustaka.